Thailand

Samen met André en Simon vliegen we naar Thailand. Tijdens onze overstap op Bangkok sluit Mintra zich bij ons aan en met zijn allen vliegen we verder naar onze eindbestemming: Chiang Mai. Als we het vliegveld uitlopen, komt de hitte ons al tegemoet en daar zijn we nog niet op gekleed. Voor is het al veel later als we in de middag in ons hotel, Wiriya House, in Chiang Mai aankomen. Vandaag is het 31 december dus we moeten nog even door bikkelen. We kunnen het nieuwe jaar niet aan ons voorbij laten gaan.

Als het donker wordt, lopen we met zijn allen naar het oude centrum van Chiang Mai. Hier is een grote Night Market. Voor Wouter is het allemaal een beetje overdonderend. Elk vreemd geluidje vindt hij eng. In de draagzak voelt hij zich iets veiliger en ook het kopen van een mooie grote drakenballon helpt iets. We kopen een grote lampion met een kaarsje die we de lucht in laten gaan. De lucht is al flink bezaaid met lichtjes. Uiteindelijk wachten we het nieuwe jaar af in het hotel onder het genot van een biertje en een paar potjes tafeltennis terwijl Wouter geniet van wat frietjes. Dan barst het vuurwerk boven Chiang Mai los en is het jaar 2014 begonnen. Eindelijk kunnen wij gaan slapen.

2014 is begonnen

De volgende ochtend is Wouter niet wakker te krijgen, hij ligt compleet in coma. Pas in de middag zijn we allemaal klaar om op pad te gaan. We blijven 3 dagen in Chiang Mai. Als eerste lopen we een rondje door Chiang Mai langs een aantal Wats; Wat Fon Soi, Wat Chet Lin waar Wouter op een gong het nieuwe jaar inluidt en Wat Chedi Luang met zijn oude stoepa. Overal worden offers gebracht voor het nieuwe jaar en alles is rijkelijk versierd met slingers, vaandels en vlaggetjes. Je kan complete pakketten kopen om aan de tempel te schenken. Wouter kijkt zijn ogen uit maar moet wel even aan deze nieuwe en kleurrijke wereld wennen. Met een tuk tuk rijden we terug naar het hotel. ’s Avonds eten we op de Night Market en duiken we een bar waar we ons vermaken bij de pooltafel en het 3-op-een-rij spel wat op de tafel staat. Wouter doet gezellig mee tot hij instort op de arm van Simon.

Wat Chedi Luan

De dagen erna maken we een boottocht over de Mae Ping rivier naar een kleine boerderij. Na zo’n 2 uur varen zijn stappen we te midden van het groen uit. Hier kunnen we genieten van wat vers fruit, Wouter spot een schommel en we kunnen langs wat planten lopen met naambordjes, zoals een echte boerderij groeien ze hier van alles. ’s Avonds genieten we van een burger en pizza voor we weer op de Night Market terecht komen.

De laatste dag huren we een paar scooters zodat we naar Doi Suthep op de heuvel kunnen. Met Wouter tussen ons in, crossen we de heuvel op. Onderweg komen we een aantal watervallen tegen waar we een stop maken bij de Huaykeaw Waterfalls. Hier is het klimmen en klauteren over rotsen om bij de waterval te komen. Daarna dompelen we ons onder in de pracht en praal van Doi Suthep. Eerst moeten we een lange trap op met grote slangen aan weerszijden voor we het grote gouden complex boven op de heuvel in kunnen. We laten onze slippers achter bij de ingang, hopelijk kunnen we die nog terugvinden tussen de vele andere schoenen, het is hier behoorlijk druk. Rood-gouden tempels, gouden stoepa’s en boeddha’s en andere beelden, en natuurlijk de witte olifant, er is genoeg te zien. Als laatste rijden we naar Phu Ping Palace, het winterpaleis. Hier moeten we allemaal onze benen bedekken dus wikkelen we een doek om, Wouter wil ook eentje tot grote hilariteit van de dames bij de ingang. Ze moet de doek een paar keer omslaan omdat die anders te lang is, maar Wouter is helemaal blij met zijn nieuwe outfit. Helemaal in stijl lopen we een rondje door de rustige en vooral groene tuinen van het winterpaleis.

Huaykeaw Waterfalls

Dan is het tijd om door te reizen, we nemen de bus naar Chiang Rai. We rijden in een paar uur door het groene, berglandschap van het Noorden van Thailand. Het laatste stukje nemen we een grote tuk tuk en pas in het donker komen we aan in Bens Guesthouse. ’s Avonds eten we op een plein ergens op de Night Market waar we onder het genot van een biertje of een fruitshake getrakteerd worden op een voorstelling.  Ook in Chiang Rai huren we voor een paar dagen een aantal scooters. Het is heerlijk rijden hier, er is niet veel verkeer en we kunnen zo veel van de omgeving zien. Zo kunnen we naar de Khunkorn Waterfall, eerst moeten we een stuk door de jungle lopen voor we bij een hoge waterval uitkomen. Op de terugweg stoppen we ergens voor de lunch: heerlijke pad thai. ’s Avonds maken we de Night Market onveilig. Wouter ziet van alles wat hij zou willen kopen. Samen met André waagt hij zich aan een aardappel op een stok. Op het plein genieten we van een makkelijke maar overheerlijke maaltijd, terwijl Wouter het veilig bij frietjes houdt. Normaal is hij gek op mango’s en rijst, maar hier waagt hij zich er (nog) niet aan.

Op de scooter door Noord-Thailand

Bij Wat Rong Khun, de witte tempel even buiten Chiang Rai, staan we voor een dichte deur. De tempel is helaas dicht voor toeristen, dus bekijken we de tempel van een afstandje. Terug in Chiang Rai bezoeken we Wat Phra Kaew, het bamboebosklooster – bamboe, schildpadden en een smaragden boeddha. Het is er heerlijk rustig. Het voelt een beetje alsof we in een parkje lopen met al dat groen en niet in een grote stad. Daarna is het tijd om te zwemmen, Simon trotseert de warmte en gaat een rondje hardlopen.

Dan vliegen we door naar Surat Thani. Hier nemen we een busje naar Khao Sok NP. We slapen 3 nachten in een paar hoge bungalows met uitzicht op de karstbergen. We maken een boottocht over het Chiaw Lan Lake, een groot meer tussen de grijze karsttoppen, waar hier en daar wat dode boomtoppen uitsteken. Het laatste stukje varen we door de jungle, 2 muren van groen rijzen naast ons op. We lopen een stukje door de jungle, waden door rivieren, klimmen over rotsen op weg naar een grot. Wouter en ik wachten hier bij de uitgang op de groep die door de grot gaan, omdat ze door de grot moeten zwemmen, leek het ons geen goed idee om dit met Wouter te doen. Wouter en ik vermaken ons prima in de jungle met wat steentjes, takjes en een beekje tot de rest uit de grot tevoorschijn komt. De boot brengt ons naar een klein drijvend dorpje waar we wat kunnen drinken en in het groene water kunnen zwemmen. Met uitzicht op de jungle dobberen we heerlijk in het water. Op de terugweg varen we tussen de prachtige karstbergen door. Het is genieten, Wouter krijgt er niets van mee. De kleine man ligt diep in dromenland.

King of the World

De dag erna banjeren we op de rug van een olifant door de jungle. Na afloop voert Wouter de olifant nog wat suikerriet. Eamon, Wouter en ik lopen nog een rondje door het piepkleine dorpje. Veel herkennen we niet van de vorige keer, we zijn hier met Jaap en Truus in 2007 geweest. Ook het hotel waar we toen sliepen, ziet er niet erg bekend uit. De rest van de middag brengen we met bier en snacks door op ons balkon. Heerlijk in het zonnetje. ’s Avonds eten we in het restaurant van het hotel. We zijn omringd door gekko’s en Wouter probeert ze steeds te zoeken als ze een geluidje maken. Hij heeft van Mintra al het Thaise woord geleerd: tjintjok.

Een privébusje brengt ons naar de haven om met de boot naar Koh Phra Thong te gaan. De rit duurt ruim een uur op niet erg comfortabele houten banken. Uiteindelijk stappen we uit op een wit strand met een groene jungle op de achtergrond. Daar staat een jeep ons op te wachten, die ons naar het Golden Buddha Resort rijdt. We slapen hier in met zijn allen in een huisje omringd door groen: Naan Bua. We moeten het huis delen met kikkers en gekko’s, en waarschijnlijk nog een heleboel andere dieren die ik liever niet wil tegenkomen.

Koh Phra Thong

We brengen de dagen door op het strand of zitten bij ons huisje in de koele schaduw. Op onze veranda is het heerlijk vertoeven en we spelen vele potjes Jenga. Het strand hebben we praktisch voor ons zelf alleen. We zoeken krabbetjes, zwemmen in de zee, bouwen zandkastelen; het is echt vakantie. Met Blue Guru Diving maken we een paar duiken vanaf het eiland, Mintra en Simon doen een introductieduik en zijn helemaal enthousiast. Eamon en ik wisselen elkaar af met duiken zodat de ander bij Wouter kan blijven.

Elke avond genieten we van de zonsondergang en eten we met onze voeten in het zand even verderop in onze stamkroeg, praktisch aan het strand. Het is een heerlijke plek om te blijven hangen en de Masaman curry is fantastisch. Er zijn maar 2 restaurants op het hele eiland, buiten het dure restaurant van het resort. In het licht van de maan moeten we het water van de zee trotseren om weer terug naar ons huisje te komen.

Zonsondergang

Na een paar dagen komen ook Jaap en Truus aan op Koh Phra Thong. Met zijn allen vieren we de dag erna Wouters verjaardag. Op zijn verjaardag gaan we eerst een paar duiken maken bij de Surin Islands, de niet-duikers kunnen snorkelen of zwemmen in het water als de rest aan het duiken is. We brengen ook de nacht door op Koh Surin. Met zijn allen slapen we in een groot, leeg huis boven op een heuvel, de rest van de huisjes waren vol, dus mogen we in dit huisje wat normaal niet verhuurd wordt. We vieren Wouters verjaardag ’s avonds met kadootjes, zo is de kleine man toch een beetje jarig. De dag erna kunnen we nog een dagje genieten van het mooie strand op Koh Surin voor de boot ons weer terug brengt naar Koh Phra Tong.

Strandpret

Na een week op een tropisch eiland geweest te zijn, is het tijd om terug te gaan naar de bewoonde wereld. De boot brengt ons naar het vaste land, waar we met een busje naar Phuket gaan. Met zijn allen vliegen we naar Bangkok. Hier nemen we afscheid van Jaap en Truus, die doorvliegen naar Chiang Mai. Voor hun begint de vakantie, die van ons zit er alweer bijna op.

Alweer in het donker arriveren we in ons hotel in Bangkok; Boonsiri Place Hotel. Inmiddels hebben we allemaal trek gekregen dus gaan we richting Khao San Road voor Pad Thai, mijn favoriet! Ook Wouter laat het zich goed smaken. Aan het eind van de vakantie heeft hij eindelijk de noedels ontdekt! Op onze laatste dag gaan we naar Wat Pho, met zijn grote liggende boeddha en natuurlijk Wat Phra Kaew en het paleis van de Koning. In een piepklein restaurantje stoppen we voor de lunch waarna we bij Haagen-Dasz onszelf trakteren op een groot ijsje. Daarna gaan we op jacht naar de laatste souvenirs, we willen allemaal zo’n mat met een kussen eraan meenemen. ’s Avonds kunnen de mannen in het hotel voetbal kijken onder het genot van een biertje en chips. En dan zit het er alweer op. Na 3 weken noedels en rijst moeten we weer naar huis en wordt het weer wennen aan de aardappels en de kou.